Pridruži se

Čestitke za završetak uspješnog procesa fiskalizacije

Milijana Vukajlović

Milijana Vukajlović

6 min čitanja1077 reči

Čovjek mora da se zapita kako bi tek izgledalo da je bilo problema? Oprostite mi na ironiji, ali smatram da potpuno odgovara situaciji.

Novi zakon o fisklizaciji stupio je na snagu u martu 2022. godine.

Valjda je to kod nas normalno da proglasite zakon važećim, a tek nakon dvije godine počnete da radite na obezbjeđivanju elementarnih uslova da se taj zakon uopšte može poštovati. Ali dobro, vremenski period pripreme od dvije godine bi trebao biti sasvim dovoljan da sam proces protekne u najboljem mogućem redu, zar ne?


Sasvim je normalno da sve bude naštimano tako da samo jedno privatno preduzeće može biti angažovano za realizaciju procesa fiskalizacije i time ostvari apsolutni monopol. I šta se desi? Tom istom preduzeću, na samom početku uvođenja procesa, budu blokirani računi.

Ali dobro, ne može čovjek sve da predvidi — brzo smo taj problem riješili i umjesto SIRIUS-a dobili AERO CENTAR KRILA. Međutim, nikako nismo mogli da predvidimo da novi privrednici koji ne smiju da počnu da rade bez novih fiskalnih kasa treba da imaju prioritet za dobijanje kase u odnosu na postojeće privrednike koji mogu da rade i sa „starim“ fiskalnim kasama.Samo ljudi koji su registrovali radnje u julu, avgustu i septembru 2024. godine znaju kakvu su agoniju prošli dok nisu dobili nove kase i mogli legalno da rade, a u isto vrijeme da im se stvaraju troškovi zakupa, radne snage, režija i slično.
To je divno, da zbog procesa fiskalizacije ljudi koji se odluče da započnu posao na ovim našim prostorima, odmah na startu „zaglave debeli minus“.


Ako vam se kasa zaključa nadrljali ste.

Još malo dodatnog stresa, što da ne?

Treba vremena da se ljudi naviknu na nove tehnologije. I evo iznenađenja, nove kase se veoma lako zaključavaju. Ne, nije naš zahtjev da se kase mogu zaključavati, to nam je dodatna “pogodnost“ koju smo dobili gratis.

I šta sad? Idemo u novu agoniju otključavanja kase koja traje 3–4 sedmice. A za to vrijeme — šta da radimo? Pa ne treba da radimo. Treba da zaključate vašu radnju i da vam prihodi budu nula, a u isto vrijeme da vam se stvaraju svi troškovi, zakup, režije, radna snaga i slično.

Pa zar je moguće da nema neko legalno rješenje, npr. da se izdaju nota računi i da se prijavi negdje da kasa ne radi kao kod prošlog zakona?
Ne, ne to je zastarilo. Novo rješenje je jednostavno, ZATVORITE RADNJU, poručuju direktno stručnjaci iz Poreske uprave Republike Srpske nama računovođama, kojima to nimalo nije logično i shvatamo kakve to probleme stvara običnim ljudima.


Postoje i moderna rješenja.
Neka privrednik mora da zatvori radnju u slučaju da kasa iz bilo kog razloga ne funkcioniše, ali to mora biti vremenski ograničeno. Sve preko sat vremena je nekorektno tražiti, jer je to obustava rada i čist gubitak privrednika zbog tehnologije koja mu je nametnuta.

Privatno preduzeće koje je preuzelo proces fiskalizacije i od toga zarađuje ogroman novac treba da riješi bilo koji problem u tom roku. Ukoliko se situacija zakomplikuje,treba da se plaćaju penali. Da, privatno preduzeće koje zarađuje novac na novoj fiskalizaciji, ukoliko blagovremeno ne riješi problem, treba da plati naknadu štete privrednom licu koje je onesposobljeno da obavlja svoju djelatnost. Sasvim normalan poslovni zahtjev.

Nažalost, kod nas je ipak najmodernije rješenje:

ZATVORITE SVOJU RADNJU — VAŠ GUBITAK, VAŠA STVAR.


Koliko nas košta „besplatna“ fiskalizacija?

Besplatna fiskalizacija svakog obveznika košta minimalno 33,93 KM mjesečno, ili 407,16 KM godišnje.
To je po trenutnim cijenama, vidjećemo koliko će vremena proći dok se cijene ne koriguju. Naravno da mi nemamo uticaj na to koja će biti cijena, prihvatiti moramo sve, nema nam druge, zar ne? Malo ćemo da zakomplikujemo — cijene ćemo samo objaviti na stranici https://ofs.ba/troskovnik, tako da što manje ljudi primjeti da suštinski plaćamo garanciju na rad uređaja čija je maloprodajna cijena 620,10 KM. Dakle, uređaj ćemo „otplatiti“ za nekih 18 mjeseci, a opet ćemo biti dužni da isti uređaj vratimo u potpuno ispravnom stanju ili da monopolskom preduzeću isplatimo štetu.

Štampači koji su neophodni za bilo koji veći obim poslovanja i povezivanje sa poslovnim programima, pretpostavićemo da vas ništa ne koštaju. To je opet vaša stvar i nema veze što je proces obavezan.'Ajd bar, ta oprema ostaje vama, nije da budete u situaciji da ćete otplatiti opremu koju su vam „poklonili“ više puta, a u isto vrijeme da opet budete obevezani da je vratite ispravnu, pa čak i za orginalnu kutiju možete odgovarati.

Obuka je odlična i, naravno, „besplatna“. U pet, deset minuta sve vam objasne, pa onda zovi svog računovođu. On je obavezan da zna sve. Svi mogu da ne znaju, i područne poreske uprave i kol-centar obuke koji plaćate, ali računovođe moraju sve da znaju. I da, jedino računovođe moraju da plaćaju obuke za novu fiskalizaciju, i to lično direktor Poreske uprave RS drži seminar o fiskalizaciji i na tome zarađuje. (Ukoliko direktor PURS nije uzeo naknadu za održan seminar koji je Savez naplaćivao članovima, izvinjavam se direktoru PURS.)


I još je neko inkasirao po 500 KM za svaku instaliranu kasu od Republike, pa smo dobijali račune za fiskalizaciju, pa storno račune, pa opet haos, i sad je pitanje mogu li obveznici PDV da izvrše povrat PDV za svaku instaliranu kasu. Da, možda, ne? Po logici stvari trebali bi da mogu, ali kod nas logika često gubi bitku, a zvanična mišljenja institucija su luksuz koji nam se desi svake prestupne godine.

Da dobijemo zvanično mišljenje kako da postupim u procesu koji vode državne institucije za situacije u kojima 90% učesnika nije sigurno kako da postupi, a svi se susreću sa istom situacijom? Ja mora da sam pala s’ Marsa.

Jesmo, pali smo s’ Marsa i u sljedećim situacijama:

  1. Kako postupiti u situaciji kad kupac koristi svoje legitimno pravo povrata kupljene robe?
  2. Da li treba dodatno da fiskalizujemo veleprodaju kod preduzeća koja su već fiskalizovala maloprodaju?
  3. Da li moramo da fiskalizujemo avanse kod veleprodaje u roku od 24 sata?

Za treće pitanje, mi imamo odgovor. Pitanje ostaje jer je odgovor nelogičan. Mi računovođe ovo pitanje postavljamo već dvije godine. Stvar je u tome što mi ova pitanja postavljamo Savezu i edukatorima Saveza misleći da ih postavljamo na pravu adresu jer su to ljudi za koje opravdano pretpostavljamo da direktno rade na samom procesu fiskalizacije ili da poznaju osobe koje su za to zadužene. Naše pretpostavke su najvjerovatnije tačne, međutim njih jednostavno nije briga.

I šta sad?
Pa ništa — kazne su sitnica:

  • Minimalna kazna: 8.000 KM
  • Ako platite u roku od 15 dana: 4.000 KM

Odlučite šta vam je skuplje, pita ili tepsija. Gibanica je kod nas svakako skupa.

Ostavite svoj email

Budi u toku sa najnovijim tekstovima i inicijativama.

Bez spama. Možete se odjaviti u svakom trenutku.

Slični članci